اطلاعات عمومی

چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

مهماندار هواپیما

   یکی از شغل های جذابی که طرفداران بسیاری دارد مهمانداری است. نکته حایز اهمیت آنجاست که بر خلاف تصور همه این شغل تنها مختص به بانوان نیست. این شغل هم مانند تمامی شغل ها مزایا و معایب مختص به خود را دارد که در مقاله زیر به تمامی آنها و همین طور شرایط احراز این شغل پرداخته ایم.

مهماندار چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

مهمانداران عضوی از گروه پروازی هستند که معمولا توسط شرکت ها به منظور آسایش، ایمنی و حتی در بعضی موارد امنیت به کار گرفته میشوند. بر خلاف تصور عموم کار مهمانداران به سرویس رسانی و خدمات دهی  به مسافران محدود نمی شود، بلکه فقط یکی از وظایف مهمانداران می باشد. از دیگر وظایف مهمانداران ایمن کردن کابین هواپیما قبل از به پرواز در آمدن هواپیما، آموزش نکات ایمنی به مسافران ، آموزش به مسافران در خصوص مواقع اضطراری، تخلیه سریع مسافران در زمان سوانح، کمک های پزشکی به مسافران در صورت نیاز و وظایف بسیار دیگری می باشد. که تمامی این موارد در دوره های آموزشی به مهمانداران توسط اساتید مربوطه آموزش داده خواهد شد.

این شغل علیرغم تمامی جذابیت هایی که دارد سختی هایی هم دارد و افرادی که می خواهند وارد این رشته شوند باید آن را در نظر بگیرند. فضایی که مهمانداران در آن فعالیت میکنند کابین هواپیمایی است که به صورت مداوم در حال تغییرات ارتفاعی است. شاید شما به عنوان مسافر خستگی ناشی از ارتفاع را درک نکنید ولی مهمانداری که به صورت مداوم بیش از 8 ساعت در پرواز است به خوبی این موضوع را درک می کند. ساعات کاری نامنظم و نامشخص از دیگر سختی هایی است که در این شغل وجود دارد چرا که وضعیت کاری مهمانداران مانند یک کارمند نیست که در یک ساعت مشخص به کار می رود و در یک ساعت مشخص به کار خود پایان می دهد. گاهی ممکن است یه مهماندار در ساعاتی از صبح که دیگران در حال استراحت هستند، کار خود را شروع کند. آخرین موضوعی که می توان به آن اشاره کرد نحوه برخورد و رفتار با اشخاصی از فرهنگ ها و ملیت های گوناگون است که چالش های مخصوص به خود را خواهد داشت.

شرایط ورود به رشته مهمانداری چیست؟

1- حداقل سن 18 سال.

یکی از عوامل مهم در این حرفه سن متقاضی است. هرچه زودتر دوره خود را شروع کنید فرصت بیشتری برای جذب در شغل مورد علاقه خود خواهید داشت ،حداکثر سنی که بتوان به طور قطع برای این رشته در نظر گرفت وجود ندارد اما معمولا سن جذب تا 27 سال است.

بنابراین شما اگر سنی بیش از آنچه گفته شد را داشته باشید می توانید در دوره های مهمانداری شرکت کنید اما در زمان استخدام دچار مشکل خواهید شد.

2- داشتن  مدرک دیپلم در هر رشته ای و یا مدارک بالاتر.

3-احراز شرایط پزشکی که شامل موارد زیر می باشد:

آزمایش خون و ادرار-عکس قفسه سینه-شنوایی سنجی-نوار مغز-نوار قلب-چشم پزشکی –تناسب قد و وزن(BMI)-داشتن حداقل قد 165 سانتی متر برای بانوان و 170 برای آقایان.

توضیح در مورد قد: شما می توانید حتی با قدی کمتر از مقداری که بالاتر گفته شد در برخی از مراکز آموزش مهمانداری دوره خود را شروع کنید. اما مشکل اصلی زمانی است که شما برای استخدام به شرکت های هواپیمایی مراجعه می کنید. در بعضی از ایرلاین ها حتی حداقلی بیشتر از چیزی که بالاتر گفته شد را برای جذب مهماندار در نظر می گیرند. اما استثناهایی هم وجود دارد که تابع عوامل دیگری است.

توانایی های فیزیکی و ذهنی مورد نیاز یک مهماندار:

4-داشتن تناسب اندام و آراستگی ظاهری.

5-آشنایی نسبتا خوب به زبان انگلیسی چرا که بسیاری از منابع درسی مهمانداری به زبان انگلیسی است و مهم تر از آن اینکه ممکن است شما در پرواز خود مسافر خارجی داشته باشید.

6-خوش رویی و اخلاق خوب و صبر در برخورد با افراد مختلف.

7-توانایی انجام کار به صورت گروهی.

8-توانایی حفظ آرامش در مواجهه با شرایط غیر معمول به جهت انجام وظایف.

دوره ی مهمانداری

به طور معمول دوره پایه مهمانداری از 4 الی 6 ماه به طول خواهد انجامید که پس از شرکت در کلاس ها و موفقیت در آزمون نهایی به شما مدرکی داده خواهد شد که به وسیله آن میتوانید برای استخدام شدن در شرکت ها اقدام کنید. لازم به ذکر است پس از استخدام در شرکت های مختلف، خود شرکت ها دوره های تکمیلی را برای شما در نظر خواهند گرفت .گفتنی است بعضی از شرکت ها از طریق آگهی افراد دوره ندیده را استخدام کرده و از صفر تا صد آموزش را خودشان به عهده می گیرند که تعداد این شرکت ها زیاد نیست.

 مراکز معتبر آموزش و هزینه دوره ها

دانشگاه ها و مراکز مختلفی اقدام به برگزاری دوره مهمانداری می کنند. دو روش برای تحصیل در این رشته وجود دارد که راه اول ثبت نام در دانشگاه جامع علمی و کاربردی می باشد. شما همانند تحصیل در سایر رشته ها علاوه بر گذراندن دروس تخصصی، دروس عمومی را نیز خواهید گذراند که این راه به دلیل دوره ی طولانی دو ساله پیشنهاد نمیشود، مگر اینکه بخواهید مدرک دانشگاهی دریافت کنید. 

راه دوم ثبت نام در مراکز مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری می باشد.

در حال حاضر هزینه شرکت در دوره مهمانداری از 15 تا 30 میلیون تومان می باشد.

در زیر تعدادی از مراکز معتبر برگزار کننده دوره های مهمانداری آورده شده است.

(مرکز آموزش های هوایی هما-مرکز آموزش هوانوردی 110-مرکز آموزش هواپیمایی ساها-هواپیمایی یاس-مرکز آموزش خلبانی و مهمانداری معراج-مرکز آموزش هوانوردی پلیکان-مرکز آموزش هوانوردی آپادانا-آموزشگاه آرتا کیش)

فرصت های شغلی و حقوق

همانند تمامی رشته های دیگر پیدا کردن شغل در این حوزه کار آسانی نیست. به دلیل تحریم های سال های اخیر وکمبود هواپیما در کشور، مانند تمامی شغل های صنعت هوانوردی فرصت های محدودی برای استخدام وجود دارد. در عین حال سالانه چند مرتبه آزمون استخدامی توسط شرکت های مختلف برگزار می شود. استخدام شدن در این رشته تابع عواملی همچون نیاز شرکت ها و تعداد هواپیماهاست.

در مورد حقوق در این شغل هم نمی توان به طور قطعی گفت، اما میزان حقوق تابع عواملی همچون سابقه و جایگاه شغلی (مهماندار،سرمهماندار،سرمهماندار ارشد) و شرکت محل کار است. به طور میانگین بین 10 تا 30 میلیون می باشد.

در کشور های دیگر و ایرلاین های خارجی مبالغ بر اساس دلار از 3000 تا 8000 متغیر می باشد.

نکات و اطلاعات بسیار زیاد دیگری در مورد این رشته وجود دارد .برای کسب اطلاعات بیشتر روی مشاوره کلیک کنید تا به طور کامل تر بتوانید در مورد آینده شغلی خود تصمیم بگیرید.

نویسنده: خلبان علیرضا شفیعی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *